neljapäev, 3. juuli 2014

Omniva (Post24) vs Smartpost

oi, kuidas ma vihkan neid omnivooridest omniva (post24) pakiautomaate, mis oma nimele vääriliselt on nüüdseks juba kaks korda mu pangakaardi ära söönud. uskumatu, kuidas täpipealt samasugune teenus, mis smartpostis on lihtne ja meeldiv, on eesti posti poolt suudetud keerata ebamugava kasutamise musternäidiseks.

alustame kasvõi sellest, et eesti posti poolt reklaamitud post24 kappide väheseid eeliseid smartposti ees olevat see, et kapid asuvad ÕUES. no tere talv! sõna otseses mõttes. talvel on kapid paukuva pakase käes ning mõnele tehnikavidinale võib sellele järgnev tuppatoomine ning tekkiv kondensatsioon olla surmahoop. suvel lõõskab kappide peale tuline päike ja sealseid ahjutemperatuure ei julge oletadagi. uksepilude vahelt puhub sisse kogu linnamustus ja tolm ning kui käega üle mõne lahtise kapi põhja tõmmata, siis tuleb seda kätt joonelt kuskile pesema minna. tartu veeriku pakiautomaadist 50 cm kaugusel on autoparklas peatuvate autode ninad ning viimati oli kellelgi vist pidur ja sidur segamini läinud, sest üks auto oli igatahes pakiautomaadile eest sisse põrutanud, nii et pooled uksed olid irvakil. ega need plekist uksed erilise varguskindluse osas ka väga turvalised tundu.

samal ajal pole smartposti automaatidega ühtegi nimetatud probleemi - asuvad need sõltumata aasta-ajast ühtlase temperatuuriga ja mitu korda päevas puhtaks pestavate põrandatega kaubanduskeskustes ning pole veel kordagi pidanud muret tundma, et kas asi automaadis mitte puruks ei külmu, üles ei sula, mustaks ei lähe või vandaalide/varaste meelevalda satu. enamus asjatoimetusi teeb inimene niikuinii kaubanduskeskuste lahtiolekuajal ning ega öösel postitamisest see pakk siis kiiremini liikuma lähe, sest tühjendatakse automaati ikka ainult tööajal.

järgmiseks võrdleme eelvormistatud paki saatmist, sest tavaliselt on mul saata tarvis just mõnda osta.ee's müüdud asja.

smartpostil on esilehel eraldi ja ülejäänud nuppudest teist värvi nupp "osta.ee", misjärel saab sisestada seitsmekohalise numbri, avaneb kapp, lükkad asja kappi, kapiukse kinni ning ongi valmis. soovi korral võid selle seismekohalise numbri varem pakile kirjutada, aga kohale lähevad isegi ilma numbrita pakid, sest sildid paneb igale pakile alles smartposti töötaja. ajakulu võibolla 15-30 sekundit. lisaks märgib smartpost paki automaatselt teelepanduks ka osta.ee lehel, seega kasutajal rohkem mingit muret pole.

post24 automaadi ekraanil on kaks kribukirjas nupukest "eelvormistatud saadetis (äriklient)" ja "eelvormistatud saadetis (eraklient)". esiteks ei viita kumbki neist osta.ee'le ja teiseks on mõlema nupu erinevus kolm kribukirjas tähte. olen valele nupule vajutamisele järgnenud kolgata tee omal nahal läbi teinud (lõpuks pidin kauba füüsiliselt tavapostkontorisse tassima) ja pikemalt sellel ei peatu.

kui lõpuks on õnnestunud siiski õigele nupule vajutada, siis nüüd tuleb sisestada post24 poolt antud 13-kohaline tähe- ja numbrikombinatsioon. kuigi muutuv osas sellest on ainult üheksa keskmist numbrit, siis mida rohkem numbreid on vaja sisestada, seda suuremaks kasvab eksimistõenäosus numbri sisestamisel ja vajadus uuesti alustada. kui pikk numbrijoru on õnnestunud vigadeta sisestada, siis prindib post24 automaat mingi pakikleebise kuskile põlvekõrgusel asuvasse klaasist luugiga kaitstud auku, kust seda on võimalik kätte saada alles pärast pikemat käega ringiudjamist seal augus (erinevalt smartpostist, on post24 kogu selle siltide kleepimisega tegelemise klientide kraesse kupatanud).

kui see kleebis on õnnestunud lõpuks kätte saada, siis järgmiseks tuleb ju see kleepeka tagakülg kleebisest eraldada, et kleebis pakile kleepida. siinkohal tekib aga probleem, sest enamjaolt on inimesel teises käes ka muid asju (kas isiklikud asjad, veel saatmist vajavaid asju või juba automaadist kättesaadud asjad) ning kuna ühe käega seda kleebist ju ei eralda, siis tuleb ülejäänud asjad selleks ajaks kuhugi asetada. smartposti kapi ees seistes poleks tegelikult probleem asjad korraks kaubanduskeskuse puhtale põrandale asetada, aga post24 kapi ees seistes paned sa asjad sisuliselt keset tänavat maha ning sõltuvalt ilmast kas niisama tänavatolmu sisse, keset lörtsihunnikut või otse poriloiku. loomulikult pole automaadi küljes ega ka lähistel ühtegi sentimeetrit mingit leti- või lauapinda, kuhu saaks selle kleebisega jebimise ajaks asetada oma asjad. ma ei hakka parem meenutama, kui mitu korda ma olen pidanud selle tõttu hiljem oma ülejäänud asju porist ja mustusest puhtaks rapsima.

kui selle kleepeka tagakülg on õnnestunud lõpuks eraldada, siis järgmiseks selgub, et kättejäänud tagakülge ehk sisuliselt prahti pole mitte kuskile panna. seda on avastanud ilmselt ka teised inimesed, sest post24 automaatide esine ja ümbrus tavaliselt kubiseb neist tagakülgedest - neid vedeleb maas, neid on lükatud sinna luuki, kust kleepse kätte saab, neid on surutud automaadi erinevatesse piludesse. viisakas inimene topib ootamatult tekkinud prahi endale lõpuks taskusse või asub kuskilt lähikonnast prügikasti otsima, vähem-viisakal "käsi vääratab" ning paberike pääseb niisama näppude vahelt lendu.

kui see kleeps on lõpuks õnnestunud pakile kleepida, siis järgmiseks tuleb võtta konsumi kassapidaja roll ning asuma vöötkoodi igapidi automaadi külge monteeritud vöötkoodilugeja ees keerutama. tuleb tunnistada, et ma pole just eriti kogenud kassapidaja ning kui mu huulilt ei eemaldunud ükski vandesõna pika saatmiskoodi valesti sisestamise, kleebise pisikesest august tagaajamise, oma ülejäänud asjade tänavamustuse sisse asetamise või kleebise tagaküljele prügikasti otsimise ajal, siis nüüd võib see vabalt juhtuda. õnneks olen avastanud, et selle sammu saab "next" nupu vajutamisega ekraanil isegi vahele jätta, kuid kes talitab täpselt ekraanil toodud juhiste järgi, sellel on "sisukat" tegevust mitmeks ajaks.

alles kogu ülaltoodud kadalipu läbimisel on võimalik pakk automaati sisestada, aga ka sellega ei lõpe katsumused, sest erinevalt smartpostist ei oska post24 automaat pakki automaatselt teelepanduks märkida osta.ee's, seega koju jõudes peab ka selle lisaliigutuse tegemine endal meeles olema. ajakulu? igatahes mitte 15-30 sekundit, seda ma võin garanteerida. tekib tõsine küsimus, kas omniva postiautomaatide süsteemi valmis projekteerinud inimesed ka ise korra seda kasutada on püüdnud või sai kõik ainult paberil "järgi proovitud" ja sellega oli töö tehtud?

aga miks sõi omnivoorist omniva juba teist korda ära mu pangakaardi? kaupa automaadist kätte saades on smarposti kaardimakse nagu poes - lükkad kaardi terminali ja vajutad sealsamas koodi. kaart on kogu aeg automaadi juures toimetades silme ees ning enne kaardi väljavõtmist ei avane ka uks, seega kaardi unustamine terminali on sisuliselt välistatud. post24 seevastu on oma kaardisisestamispilu pannud kuskile põlvekõrgusele täiesti x kohta, kusjuures pärast sinna pilusse lükkamist pole kaarti ka enam näha, samal ajal kui koodi vajutamine käib hoopis teises kohas. samuti on omnival pärast koodi vajutamist kama kaks, et kaart on jätkuvalt terminalis, seega kui kaupa kätte saades sisestad oma kaardi sinna koopasse, lähed teise kohta koodi sisestama, lähed võtad kolmandast kohast oma kauba, lähed võtad neljandas kohas tsheki ja vajutad viiendas kohas ekraani peal nuppu "valmis", siis selleks hetkeks, kui kogu karussell on läbitud, võib kuskile sinna põlvekõrgusele pilusse nähtamatul kujul peitunud kaart olla juba ununenud ning ega omniva ei vaevu seda ka millegagi meelde tuletama. esimesel korral juhtus leidja olema tuttav ning sain kaardi tagasi, nüüd teisel korral paraku ei paista kaarti enam kusagilt.

2 kommentaari:

Salalik Sisalik ütles ...

Kõik see on õige, aga tegelikult on asi veelgi õudsem selle endise post24-ga. Minu kogemused ajasid mul harja lõplikult nii punaseks, et ma enam põhimõtteliselt post24 (nüüd siis Omniva) teenuseid ei kasuta.

Pidevalt oli Kristiine post24 talvel rikkis ja sellest ei antud smsi teel klientidele teada. Läksin mina pakasega paki järgi ja nii mitu päeva järjest ja IKKA oli pakiautomaat katki ja pakki kätte ei saand. Lõpuks sai ikka väga villand sellest ilma asjata külmetamisest ja helistasin tasulisse infoliini, enne kui pakile järgi minema hakkasin, et teada, kas on pakiautomaat korda tehtud või mitte. Ilgelt tüütu ja kulukas.

Teine kord maksin paki kättesaamise eest ja avanes tühi kapp. Üllatus missugune! Helistasin jälle tasulisele infoliinile ja keegi ei teadnud, miks minu kapp tühi oli. Päevi hiljem helistati tagasi ja öeldi, et mingi viga ja tuuakse pakk kulleriga kohale. See asi sai siis ka lahendatud, lõpuks.

Ükskord oli üks asi katki läind transpordi käigus, mida ma aga ei imesta üldse, pärast seda, kui ükskordf nägin, kuidas kuller neid pakke loopis autosse.

Igatahes jah, võisid ju oma nime ära vahetada, aga ega sitast saia ei tee lihtsalt nime muutmisega.

Smartpostiga seevastu ei ole mul mitte ühtegi probleemi ette tulnud.

Anton Klink ütles ...

meenuvad nüüd mullegi need katkised post24 automaadid. klienti tookord küll teavitati, aga lahendus seisnes selles, et eesti posti auto seisis päevas 30 minutit pakiautomaadi kõrval ning saadetise võis siis selle aja jooksul otse käest kätte saada. kui jäid hiljaks, siis oli auto juba läinud ning pidid katsuma järgmisel päeval õigeks ajaks jõuda. see oli ikka paras komöödia.